Wymagania edukacyjne - biologia - klasa 7

Dział. Aparat ruchu 

Ocena dopuszczająca

Ocena dostateczna

Ocena dobra

Ocena bardzo dobra

Ocena celująca

- wskazuje części bierną                 i czynną aparatu ruchu

- wymienia elementy szkieletu osiowego

- wymienia rodzaje tkanki mięśniowej

- wymienia elementy budujące czaszkę i klatkę piersiową

- podaje nazwy odcinków kręgosłupa i ilość kręgów

- wskazuje położenie tkanek mięśniowej gładkiej                            i poprzecznie prążkowanej

- charakteryzuje funkcje szkieletu  i mięśni

- wymienia kości tworzące kończynę górną            i dolną, kości obręczy

- omawia znaczenie składników chemicznych kości (związki mineralne                        i związki organiczne)

- rozpoznaje na schemacie poszczególne kości budujące czaszkę

- charakteryzuje budowę                  i funkcje oraz cechy pracy mięśni gładkich i poprzecznie prążkowanych

- wymienia rodzaje połączeń kości


Dział. Układ pokarmowy - sprawdzian w formie testu (zadania zamknięte) 

Dział 3. Układ pokarmowy  

Ocena dopuszczająca

Ocena dostateczna

Ocena dobra

Ocena bardzo dobra

Ocena celująca

 - wymienia podstawowe składniki odżywcze

- zna produkty spożywcze zawierające białko, tłuszcze, cukry 

- wymienia kolejne elementy budowy przewodu pokarmowego

- wymienia rodzaje zębów u człowieka

- określa zasady zdrowego żywienia

- wymienia przykłady chorób układu pokarmowego

- podaje role jakie pełnią w organizmie białka, cukry i tłuszcze (z podziałem na funkcje budulcowe, zapasowe, energetyczne)

- wie, że aminokwasy są cząsteczkami budulcowymi białek

- opisuje rolę poszczególnych rodzajów zębów

- analizuje miejsce wchłaniania poszczególnych strawionych składników pokarmowych

 - określa znaczenie błonnika w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego

- wymienia przykłady witamin rozpuszczalnych w wodzie i w tłuszczach

- podaje występowanie witaminy C i D oraz wapnia i żelaza w pokarmach

- określa funkcję poszczególnych odcinków układu pokarmowego

- wymienia zasady profilaktyki chorób układu pokarmowego

 - wymienia pierwiastki budujące ciała organizmów           (z podziałem na makro- i  mikroelementy)

- określa ogólne znaczenie witamin, soli mineralnych i wody dla organizmu

- przedstawia skutki niedoboru witaminy C i D oraz wapnia i żelaza dla organizmu człowieka

- omawia proces trawienia poszczególnych składników pokarmowych (miejsce trawienia, nazwy enzymów)

- analizuje zależność między rodzajami spożywanego pokarmu a funkcjonowaniem organizmu (tłuszcze zwierzęce czy roślinne, białka roślinne czy zwierzęce, cukry proste czy złożone)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz